Marcela Lonková

Digitalizace zásadně mění účetnictví, umělá inteligence uvolní účetním ruce

Celý článek si můžete přečíst na www.businessinfo.cz.

„Účetnictví je stále vnímáno jako papírový obor a účetní jako přepisovači dokladů, postupně se to ale mění. Důležitý je i nástup umělé inteligence, která by měla nahradit rutinní práci účetních a umožnit jim věnovat se primárně poradenství,“ říká Marcela Lonková ze společnosti This One, která se věnuje digitalizaci účetnictví.

Účetnictví je stále „papírový“ obor, postupně ale dochází ke změně. Jak v Česku probíhá digitalizace účetnictví?

Účetní doklady se tisknou, zakládají do šanonů, účetní si odškrtávají na papírových seznamech, zda vše zkontrolovali… To je jednou z největších výzev digitalizace účetnictví – zbavit se papírů, zajistit doklady v elektronické podobě a nahrazovat rutinní činnosti novými nástroji.

Manuální účetní práce je zdlouhavá, a tak se často stává, že účetní výstupy má klient s měsíčním zpožděním nebo i později. Snadný a neomezený přístup k datům je ale v současnosti základem pro podnikání. Digitální účetnictví se dá zpracovávat online, vystavené faktury může do účetnictví importovat robot v okamžiku vzniku, stejně jako například skladové pohyby. Dnes je běžné napojení na banky a online sledování pohledávek. To vše může přinést digitální účetnictví.

„Businessinfo.cz

O jak náročné proceduře z hlediska času a personálu se bavíme?

Jak jsem zmínila, nejnáročnější je změna mentální – člověk, který se chce do digitalizace pustit, musí úplně jinak přemýšlet. Musí opouštět zajeté stereotypy, hledat inovativní řešení, nebát se selhání. My účetní jsme navíc většinou hodně konzervativní, sami nemáme změn moc rádi. Spousta změn je pouze procesních – například obeslat dodavatele, ať faktury v elektronické podobě zasílají na jeden konkrétní e-mail. To stojí pouze zlomek času jednoho člověka.

Pokud má ale celá firma kompletně přejít na digitální účetnictví, je to určitě delší a složitější proces…

Z naší zkušenosti víme, že za necelý rok jste schopni transformovat celou vaši společnosti od základů – nastavit procesy, nasadit nové technologie, zaškolit lidi, zvýšit marži, vytvořit nové produkty. Ideální je mít v týmu člověka, který se celé transformaci bude věnovat. Nemusí to být na celý úvazek, ale změna by měla být jeho hlavním úkolem. Osobně bych doporučila najít si odborného konzultanta, který pomůže s komunikací celého projektu do týmu. Pro digitalizaci potřebujete mít angažovaný tým, který celou změnu pochopí, přijme a ideálně podpoří.