změna je šance

Dnes končíme s dubnovou výzvou, díky které jsme si provětrali šatníky. Chtěli jsme se víc dozvědět o dopadech módního průmyslu na životní prostředí a seznámit se s pojmy jako udržitelná móda, slow fashion nebo Cirkulární ekonomika. To, že je aktuální přístup k výrobě a spotřebě oblečení ekologický problém, je bohužel nezpochybnitelný fakt. Nadměrná výroba spotřebovává obrovské množství vody, k pěstování se používá příliš mnoho pesticidů, mluví se o zabírání půdy vhodné k pěstování zemědělských plodin… Našli jsme zneklidňující informace o skládkách s textilním odpadem v méně rozvojových zemích. A myslíme si, že fast fashion v obchodních řetězcích je opravdu problém.

Nadnárodní korporace asi změnit nedokážeme, ale začít můžeme u sebe. Jsme účetní, setkáváme se s klienty, do kanceláře se oblékáme jinak než doma a vypadat dobře je pro nás důležité. Bavili jsme se v kanceláři s kolegy o tom, jak odolat nízkým cenám v obchodních centrech a oblékat se kvalitně.

„výzva #zmenajesance“

Začali jsme u materiálů, ze kterých je naše oblečení ušité. Pomohlo nám to pochopit, ve kterém oblečení se v práci budeme celý den cítit lépe. Které je třeba příjemné nebo trvanlivé, ale v podstatě se nikdy v přírodě nerozloží. Došli jsme k tomu, že stojí za to koupit si méně kvalitních kousků za vyšší cenu a poohlížet se po lokálních značkách než zatěžovat životní prostředí nákupem stále nových a nových kusů, které k nám putují přes půlku světa.

Představili jsme vám Cirkulární ekonomiku, které jde převážně o minimalizaci plýtvání a prodloužení životnosti výrobku. A na základě toho jsme s týmem vyrazili nakoupit do secondhandu, ty totiž už nejsou znakem chudoby. Dnes v nich nakupují mnozí, kterým záleží na udržitelné módě. A s dnešní nabídkou nebyl žádný problém obléknout se do kanceláře vkusně, kvalitně i levně.

Tahle změna byla příjemná, bez výčitek máme plnější šatník. Víme, kterým materiálům se vyhýbat a kapku jsme ulehčili planetě. Protože i oceán je jen mnoho kapek…

Pokud se někteří z vás zastavili a zamysleli nad svým oblečením. A naše výzva #zmenajesance vás oslovila, má to smysl.