Robot v účetnictví

ROBOT. Slovo, které v dnešní době vyvolává dokonce i kontroverzi. Proč tomu tak vůbec je? Jedním faktorem, proč se lidé bojí robotů, je ten, že je robot připraví o práci a oni poté nebudou schopni konkurovat této „nové“ technologii. Na jednu stranu to je samozřejmě pravda, a je to dobře! Je to jistý motivátor, který náš svět účetnictví žene bleskově kupředu a nutí nás se neustále vzdělávat a vystupovat tak ze své komfortní zóny.

Často se setkávám s rozdílnými odpověďmi na otázku, zdali si někteří myslí, že nás jednou nahradí roboti. Někteří se bojí, že ano, někteří jsou o tom přesvědčeni a jiné to naopak ani nezajímá, protože je ta doba ještě daleko.

Dle některých statistik TADY  nás účetní s 93% pravděpodobností jednoho dne nahradí robot jakožto zadavatele dokladů a s 50% pravděpodobností nás čeká nahrazení na pozici auditingu a seniorního účetního. Opravdu mi z toho hlava jde kolem, že se někteří lidé o svou práci nebojí.

„robot jako kolega“

V This One to máme trochu jinak, rozhodli jsme se průběžně vyvíjet a implementovat našeho vlastního robota TObota (občas mu říkáme i Tibo). Rutinní práce, kterou musíme opakovaně dělat ručně, totiž nikoho z nás nebaví. Lidi v našem týmu chodí s nápady pro robota celkem pravidelně, protože u každého nového klienta se objeví agenda, kterou Tibo zvládne sám.

Nástroj jsme implementovali před necelým rokem a úspora na implementacích je opravdu výrazná. Nudné procesy na účtárně, který byly největším žroutem času, jsme přesunuli k Tibovi asap. Jednalo se zejména o banky, kde proběhla implementace stahování a předzaúčtování bankovních výpisů z internetového bankovnictví. Implementováno máme aktuálně 6 bank.

Dále máme implementováno generování DPH. Tobot měsíčně generuje přiznání k DPH vč. všech hlášení a po kontrole informuje seniora o chybách. Jako další zásadní agenda byla nahrazena agenda generování reportů. Reporty Tibo generuje a sdílí s klientem v požadované struktuře dle stanoveného harmonogramu. Dále Tibo např. hledá a hlásí změny v obchodním rejstříku o našich klientech, zpracovává faktury v datovém formátu a další.

Díky těmto procesům jsme ušetřili spoustu času, který nyní  můžeme věnovat zábavnějším a užitečnějším agendám, např. poradenství s klienty, vzdělávání, přípravě reportů na míru, přednášíme a děláme osvětu z digitální účtárny pro dosud nezasvěcené… Mimo jiné jsme také mohli přijmout nové klienty se stávajícím počtem lidí na účtárně. Toto jsou všechno efekty, které nám automatizace přináší a my rozhodně nezastavujeme.

Pokud byste měli zájem o implementaci vlastního robota, tak se nám určitě neváhejte ozvat a my Vám ve všem moc rádi poradíme a pomůžeme!

Radek